Infolinia: 0 886 886 886 (godz. 8.00-20.00 pon-niedz.)

Twój koszyk: 0 prod. 0,00 zł

Kolagen w jedzeniu i produktach

Kolagen w jedzeniu

   

Czy kolagen w jedzeniu zostanie w pełni wykorzystany przez Twój organizm? W jakich potrawach znajdziesz kolagen? Z jakimi problemami wiąże się spożywanie pokarmów z kolagenem? Czy da się je czymś zastąpić? Na wszystkie pytania odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Kolagen stanowi mniej więcej ⅓ masy białek w naszym ciele, w tym ponad ⅔ masy białek skóry, z którą jest głównie kojarzony. Jednak czy to oznacza, że rola kolagenu ogranicza się wyłącznie do regulowania prawidłowej pracy tej części ciała? Oczywiście,że nie.

Naukowcy rozróżnili 20 rodzajów kolagenu, z których każdy ma inną funkcję i może znajdować się w innej części naszego ciała. Kolagen wspomaga pracę wielu narządów takich jak mózg, serce, wątroba, nerki itp. Pomaga  również w prawidłowym funkcjonowaniu naszych stawów, kości i mięśni. Warty podkreślenia jest fakt, że funkcje aż 8 typów kolagenu nie są jeszcze znane.

Kolagen różni się od pozostałych protein, szczególnie białek odżywczych m.in. wysoką zawartością aminokwasów lizyny, glicyny, proliny, hydroksylizyny i w szczególności hydroksyproliny, praktycznie nie występującej w innych białkach.


W jakim jedzeniu znajdziesz kolagen?

Kolagen znajduje się w wielu produktach lub półproduktach, które znaleźć możesz w osiedlowym sklepie.

Wśród potraw bogatych w kolagen znajdziesz m.in.:

  • galaretki z nóżek wieprzowych czy też cielęcych, auszpik
  • galaretki i zupy z kurzych łapek czy też owocowe
  • ryby w galarecie
  • sproszkowana chrząstka i płetwa rekina
  • gotowane chrząstki i głowizny
  • golonki, podroby
Posiłki takie należy spożywać systematycznie - nie da się najeść golonki czy galarety na zapas. Do tego potrzebna jest stała obecność witaminy C w naszych ciałach - dawki większe niż zalecane minimum (60 mg dziennie).

Jak wygląda przyswajalność kolagenu w jedzeniu?

Przez wiele lat uważano, że kolagen spożywany w pokarmach jest bezpośrednio nieprzyswajalny, ze względu na nietrawienie go przez trypsynę - jeden z enzymów żołądkowych.

Jednak obecnie wiadomo, że nie jest to do końca prawdą. Przyswajalność anaboliczna białek kolagenowych z ogólnej ich masy w pożywieniu waha się od 3 do 38% wskaźnika NNU (wyliczenia można znaleźć w publikacji dr Batieczko -“Kolagen. Nowa strategia zachowania zdrowia i przedłużenia młodości”).

Czy warto zatem spożywać tuczące produkty, jeżeli ich przydatność anaboliczna nie jest delikatnie mówiąc zachwycająca? Oczywiście, że tak! Zawsze to jest lepsze niż 0,5% ze spożywanego chudego mięsa i mleka lub 0,1% - w przypadku diet wegańskich, pozbawionych mięsa, ryb czy jajek.

Okazuje się, że w sytuacjach ekstremalnych (a taką jest na pewno dla kolagenu dieta wegańska), organizm potrafi nawet syntezować kolagen z produktów rozpadu komórek w organizmie (Said, Hegsted, 1970). Jednak jeszcze raz należy podkreślić- jest to sytuacja ekstremalna.


Suplementacja zamiast jedzenia z kolagenem?

Gdyby zamiast suplementacji kolagenem (np. Colvitą - liofilizowanym aktywnym kolagenem w formie wolnych aminokwasów o przyswajalności ok. 99% wskaźnika NNU) spożywać potrawy bogate w kolagen, posiłki musiałyby być duże objętościowo, w dodatku regularnie spożywane. Miałby z tym problem nawet ciężko pracujący atleta, nie mówiąc już o drobnej kobiecie, która w dodatku chce zachować idealną figurę.

Drugim problemem jest fakt, że na dłuższą metę jedzenie cały czas tych samych produktów staje się po prostu nudne a potrawy przestają nam w końcu smakować.

Po trzecie, ciągłe spożywanie mięsa może prowadzić do zatruć organizmu i wielu chorób. Do tego nie ukrywajmy - wyżej wymieniona lista potraw nie każdemu przypadnie do gustu.

Wiele osób nie chcąc odmawiać sobie przyjemności z jedzenia smacznych posiłków oraz jedzenia optymalnych dla siebie ilości pożywienia, decyduje się na suplementację kolagenem w kapsułkach. Do tego najlepiej nadają się kapsułki COLVITA, które dostarczą wszystkich niezbędnych składników budulcowych kolagenu.





 
   

           

   
     

Podaj adres e-mail, na który mam Ci wysłać instrukcję jak zdobyć rabat

     
   


 
 
   

           

   
     

Wpisz e-mail, na który chcesz otrzymać ofertę specjalną.