Infolinia: 0 886 886 886 (godz. 8.00-20.00 pon-niedz.)

Twój koszyk: 0 prod. 0,00 zł

Kolagen naturalny – gdzie występuje? Źródła kolagenu.

Opublikowano dnia 01-07-2020
Autor: Kamil Skoczylas

Kolagen w jedzeniu 

Kolagen jest rodzajem białka zbudowanym z aminokwasów. Wchodzi w skład skóry, mięśni, tkanki łączne, naczyń krwionośnych, układu pokarmowego i kości. Utrzymuje we właściwej kondycji skórę, więzadła, ścięgna, chrząstki i stawy. Odpowiada za produkcję mazi stawowej. Organizm człowieka sam wytwarza i odbudowuje włókna kolagenowa, jednak wraz z wiekiem produkuje ich coraz mniej. Szacuje się, że zmniejszona produkcja kolagenu zaczyna się już od 26 roku życia. Na niedobór kolagenu wpływa również wyczynowe uprawianie kontuzjogennych sportów, palenie tytoniu, niewłaściwa dieta bogata w cukry, choroby autoimmunologiczne, stres, zanieczyszczenie powietrza czy duża ekspozycja na słońce. Niedobór kolagenu skutkuje pogorszeniem się kondycji skóry, która traci swoją jędrność i sprężystość, zaczyna robić się sucha, pojawiają się pierwsze zmarszczki. Niedobór kolagenu ma również niekorzystny wpływ na włosy i paznokcie, a także pracę stawów oraz odporność organizmu. Może też prowadzić do powstawania cellulitu.

Kolagen naturalny – gdzie występuje?

By uniknąć niedoboru kolagenu, należy pamiętać o regularnym uzupełnianiu tego białka. Bogate w kolagen są głównie produkty pochodzenia zwierzęcego zawierające dużą ilość tłuszczy, takie jak: ryba w galarecie, kurze łapki, chrząstki, podroby, bulion gotowany na kościach, salceson czy golonka, a także galaretka owocowa czy warzywna na bazie żelatyny spożywczej. Nie należy jednak przesadzać ze spożywaniem dużej ilości tych produktów – może to bowiem skutkować wzrostem cholesterolu we krwi, wpłynąć negatywnie na układ krążenia a także spowodować wzrost wagi.




Produkty wspomagające produkcję kolagenu

Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że dieta bogata w produkty zawierające naturalnie występujący kolagen nie dla każdego może wydawać się zachęcająca, a tyczy się to zwłaszcza wegetarian czy wegan. Dla takich osób alternatywą dla spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego zwierających kolagen, będzie dieta bogata w produkty stymulujące produkcję kolagenu – czyli te mające dużą zawartość witamin A, C, E oraz flawonoidów.

Trzeba koniecznie zadbać o to, by na talerzu znalazła się wystarczająca ilość zielonych warzyw, które stymulują syntezę kolagenu naturalnego, takich jak na przykład jarmuż, szpinak czy rukola. Nie należy także zapomnieć o pestkach dyni i owocach cytrusowych zawierających dużą ilość witaminy C. Nie można pomijać bardzo lubianych przez wielu truskawek i innych owoców sezonowych – czerwonych porzeczek, malin, jagód, wiśni czy jeżyn. Również czosnek usprawnia produkcję kolagenu, a ponadto wspomaga odporność.
truskawki

Suplementacja kolagenu naturalnego

Osoby niemające ochoty na gotowanie nóżek w galarecie czy zjadanie podrobów (a jesteśmy sobie w stanie wyobrazić, że jest ich niemało) mogą zdecydować się na suplementację kolagenu. Na stronie kolagen.pl znajdą Państwo kolagen w kapsułkach Colvita, dzięki którym niedobory zostaną uzupełnione bez konieczności spożywania produktów, które nie smakują.

Galeria