Infolinia: 0 886 886 886 (godz. 8.00-20.00 pon-niedz.)

Twój koszyk: 0 prod. 0,00 zł

Wpływ wody na organizm

Opublikowano dnia 01-02-2021
Autor: Kamil Skoczylas

Za pewne nieraz już słyszałaś, że jeśli chcesz, by Twoja cera wyglądała młodo, zdrowo i promiennie, to musisz pamiętać o codziennym spożywaniu wystarczającej ilości płynów. Nie ma w tym nic dziwnego, zważywszy na fakt, że organizm każdego człowieka składa się w około 60-70% z wody (w przypadku mózgu jest to aż ponad 80%!). Dokładna jej ilość jest zależna od wzrostu, wagi oraz płci. Prawidłowe nawodnienie gwarantuje dobre funkcjonowanie ciała oraz mózgu, a także wpływa pozytywnie na wygląd zewnętrzny, zwłaszcza na skórę. Natomiast nawet chwilowe odwodnienie objawia się złym samopoczuciem, osłabieniem i bólem głowy.

Wpływ wody na stan zdrowia

Woda przyczynia się do wielu procesów zachodzących w organizmie – bez niej funkcjonowanie nie jest możliwe. Wpływa na trawienie, reguluje temperaturę ciała i krążenie. Chroni mózg, gałki oczne i rdzeń kręgowy, a także jest składnikiem mazi w torebkach stawowych. Wpływa na metabolizm, dzięki czemu spożywanie odpowiedniej ilości płynów pozwala zachować szczupłą sylwetkę i wspomaga proces odchudzania. Umożliwia przemieszczanie się składników odżywczych w organizmie i odpowiada za dystrybucję tlenu. Wspomaga działanie układu oddechowego poprzez nawilżanie wdychanego powietrza. Zadaniem wody jest także usuwanie toksyn z organizmu. Nawodnienie ma duży wpływ na zdolność koncentracji, na prawidłową pracę mięśni i stawów, a także nerek – zapobiega więc powstawaniu kamicy nerkowej.

Wpływ wody na wygląd zewnętrzny

Przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów ma również duży wpływ na wygląd zewnętrzny. Dzięki wodzie skóra może być gładka, jędrna i elastyczna. Trwałe niedobory wody sprawią natomiast, że Twoja skóra stanie się sucha i pomarszczona i przybierze niezdrowy szary koloryt. Ciało, które nie otrzymuje wystarczającej ilości wody szybciej się starzeje.

Nie dopuść do odwodnienia

Wiele osób zapomina o regularnym piciu wody. Takie zaniechania prowadzą do odwodnienia organizmu, które objawia się suchością w ustach, uczuciem pragnienia, wrażeniem piasku pod powiekami. Odwodnienie powoduje także ból i zawroty głowy, rozdrażnienie i prowadzi do problemów z koncentracją i skupieniem się oraz wydajnością. W długim czasie może być przyczyną powstawania kamieni nerkowych, a nawet raka dróg moczowych i okrężnicy.

Woda – ile wypijać?

Niezbędna ilość wypijanej dziennie wody zależy od masy ciała i trybu życia, jest to więc kwestia bardzo indywidualna. Duże znaczenie ma także klimat. Zakłada się jednak, że dorosły człowiek powinien przyjmować ok. 2-2,5 litra płynów dziennie. Poza wodą, dobrze nawadniają także herbatki ziołowe i owocowe, soki, produkty mleczne, owoce czy zupy. Trzeba jednak uważać na kawę i herbatę zawierających kofeinę, których nadmierne spożywanie prowadzi do odwodnienia organizmu. Nie należy też przesadzić w drugą stronę i pić zbyt dużo, ponieważ może to zaburzyć gospodarkę wodno-elektrolitową.

Wodę należy pić regularnie przez cały dzień, wypijając kilka łyków co jakiś czas. Dobrze jest mieć stale przy sobie butelkę wody. Natomiast jednorazowe „nadrabianie” płynów to nienajlepszy pomysł. Woda przyjmowana w dużych ilościach nie nawodni właściwie organizmu. Dobrą praktyką będzie natomiast wypicie rano szklanki wody z cytryną, dzięki której uzupełnisz niedobory powstałe w nocy oraz pobudzisz przemianę materii.

Jaką wodę wybierać? Woda mineralna, a woda źródlana

Pewnie nie raz zastanawiałaś się jaka jest właściwie różnica między wodą mineralną, a źródlaną? Przede wszystkim ta pierwsza posiada więcej substancji mineralnych – wapnia, magnezu, sodu, fluorków, żelaza, wodorowęglanów, siarczanów oraz chlorków. Woda mineralna pochodzi z głębokich pokładów geologicznych. Wody mineralne mogą być nisko (poniżej 500mg minerałów w 1 litrze), średnio (500-1500 mg minerałów w 1 litrze) lub wysokozmineralizowane  (1500-4000mg minerałów w 1 litrze). Woda wysokozmineralizowana nadaje się przede wszystkim dla osób aktywnie uprawiających sport, które są bardziej narażone na szybką utratę wody z organizmu. Dobrze jest ją pić także w trakcie upałów. Nie powinno jednak spożywać się jej zbyt dużo i nie jest ona odpowiednia dla dzieci, którym lepiej jest podawać wodę niskozmineralizowaną. Woda źródlana pochodzi natomiast z płytszych zasobów niż mineralna, a ilość składników mineralnych wynosi około 200mg na litr. Dobrą alternatywą jest również spożywanie wody z kranu po odpowiednim przefiltrowaniu. To rozwiązanie przyjazne dla środowiska i portfela. Zaopatrz się w funkcjonalną i ładną butelkę wielorazową i miej ją zawsze przy sobie.

Galeria